Δράσεις των μαθητών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

 

Α΄ τάξη

«Ο Ήρωας - Η Σημαία»

Στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821, η Α΄ τάξη του Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων πρόκειται να υλοποιήσει εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τους ήρωες της Επανάστασης. Οι μικροί μαθητές ξεκινώντας από τα προσωπικά τους βιώματα και με εργαλείο την παιδική λογοτεχνία και την τέχνη θα προσεγγίσουν την έννοια του «ήρωα» και θα γνωρίσουν εξέχουσες προσωπικότητες του 1821. Οι μαθητές επιπλέον θα γνωρίσουν τα λάβαρα της Επανάστασης και θα ασχοληθούν με την ελληνική σημαία και τον συμβολισμό της.

Συνεργασία με την Παιδική Πινακοθήκη Ελλάδας και το Πολεμικό Μουσείο Αθηνών.

 

 

Β΄ τάξη

«Οι ελληνικές παραδοσιακές φορεσιές, την περίοδο του Αγώνα»

Οι μαθητές της Β΄ τάξης θα υλοποιήσουν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με το οποίο θα γνωρίσουν την παραδοσιακή ελληνική ενδυμασία ως αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού, που μέσα από την κωδικοποιημένη γλώσσα του αντανακλά τα βιώματα της λαϊκής ψυχής, τα ήθη, τα έθιμα, τα δημιουργήματα της τέχνης, τη θρησκεία, τους λαϊκούς χορούς, τα τραγούδια και γενικότερα την εθνική υπόσταση του ελληνικού κράτους.

Τα παιδιά θα μάθουν να διακρίνουν τις διαφορετικές κατηγορίες της γυναικείας και ανδρικής ενδυμασίας και θα διαπιστώσουν, μέσα από ποικίλες ιστορικές πηγές (έργα τέχνης, φωτογραφίες, γραπτά κείμενα, παιδικά βιβλία) και με βιωματικές και εικαστικές δράσεις, ποιοι παράγοντες καθόριζαν την κατασκευή της. Ιδιαίτερα θα μελετήσουν τη γυναικεία και ανδρική φορεσιά της Ηπείρου. Στόχος είναι μέσα από αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα να αντιληφθούν οι μαθητές/μαθήτριες την πολιτισμική τους ταυτότητα καθώς και τις ομοιότητες και διαφορές με τη σύγχρονη εποχή. Παράλληλα, θα γνωρίσουν δημοτικά τραγούδια και παραδοσιακούς χορούς από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και θα μελετήσουν πώς η φορεσιά κάθε περιοχής συνδέεται με τους χαρακτηριστικούς τοπικούς χορούς.

Συνεργασία με το Μουσείο Αργυροτεχνίας Ιωαννίνων ΠΙΟΠ, το Ιστορικό Μουσείο Ιωαννίνων Χ. Νικολάου, την Παιδική Πινακοθήκη Ελλάδας, το Λύκειο Ελληνίδων Ιωαννίνων.  Αξιοποίηση υλικού Μουσείου Μπενάκη).

 

 

Γ΄ τάξη

«Οι Αγωνιστές του 1821. Μελετώ – Γράφω - Δημιουργώ»

Οι μαθητές της Γ΄ τάξης θα υλοποιήσουν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με το οποίο θα γνωρίσουν τους σημαντικότερους αγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης μέσα από την προσωπικότητα και τα βιογραφικά στοιχεία των σημαντικών αυτών Ελλήνων και Ελληνίδων.

Στόχος είναι να μάθουν οι μαθητές για τον ρόλο που διαδραμάτισαν οι Αγωνιστές στην αφύπνιση της εθνικής συνείδησης των Ελλήνων, καθώς και για τη δράση τους και πώς αυτή διατρέχει τον χώρο και τον χρόνο. Αυτό θα επιτευχθεί μέσα από ποικίλες ιστορικές πηγές (γραπτά κείμενα, έργα τέχνης, παιδική λογοτεχνία, χρήση πολυμεσικών χαρτών και ιστοριογραμμών). Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε δραστηριότητες δημιουργικής γραφής, όπου οι μαθητές θα προσπαθήσουν να φανταστούν διαλόγους μεταξύ των ηρώων, να υποθέσουν πώς ζούσαν τότε, να περιγράψουν μια μέρα τους κ.ά. Τέλος, θα υπάρξει  επικοινωνία, μέσω τηλεδιάσκεψης, με συγγραφείς παιδικών λογοτεχνικών βιβλίων που αφορούν τους Αγωνιστές και την Επανάσταση του 1821.

Συνεργασία με την Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ -  Μέτσοβο, το Ιστορικό Μουσείο Ιωαννίνων Χ. Νικολάου. Αξιοποίηση υλικού Μουσείου Μπενάκη.

 


Δ΄ τάξη

«Η επανάσταση του 1821 στην Ήπειρο»

Οι μαθητές της Δ΄ τάξης θα υλοποιήσουν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με το οποίο θα γνωρίσουν την ιστορία της Ηπείρου και τον ρόλο της περιοχής στην Επανάσταση του 1821 ως αναπόσπαστο κομμάτι της αφύπνισης των Ελλήνων, που μέσα από τις πηγές αντανακλά τον πολιτικό σφυγμό της εποχής, την κοινωνική πραγματικότητα, τα ήθη, τα έθιμα, τα δημιουργήματα της τέχνης, τη θρησκεία, τους λαϊκούς χορούς και τα τραγούδια, στοιχεία της εθνικής μας ταυτότητας.

Τα παιδιά θα μάθουν να επεξεργάζονται ιστορικές πηγές και θα διαπιστώσουν, μέσα από ποικίλα ερεθίσματα (έργα τέχνης, φωτογραφίες, αντικείμενα, γραπτά κείμενα, παιδικά βιβλία) και με βιωματικές και εικαστικές δράσεις, ποιοι παράγοντες διαμόρφωσαν την τοπική ιδιαιτερότητα. Ειδικότερα θα μελετήσουν πηγές που προέρχονται τόσο από την επίσημη ιστορική σκοπιά όσο και από την προφορική παράδοση, οι οποίες αναδεικνύουν τον ρόλο της Ηπείρου στη διαμόρφωση του Νεοελληνικού Διαφωτισμού όσο και την παράλληλη δράση του τοπικού άρχοντα, Αλή Πασά.

Στόχος είναι μέσα από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα οι μαθητές/μαθήτριες να έρθουν σε επαφή με την εποχή διαμόρφωσης της ταυτότητας των Ελλήνων καθώς και να εντοπίσουν διαφορές και ομοιότητες με  τη σύγχρονη εποχή. Παράλληλα, θα γνωρίσουν και την πολιτισμική  εκδοχή της με τη μελέτη λογοτεχνικών κειμένων και καλλιτεχνικών έργων που έχουν σαν στοιχείο αναφοράς την εποχή της Ελληνικής Επανάστασης.

Συνεργασία με το Μουσείο Αργυροτεχνίας Ιωαννίνων ΠΙΟΠ, το Ιστορικό Μουσείο Ιωαννίνων Χ. Νικολάου, το Μουσείο της πόλεως των Αθηνών και το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης

 

  

Ε΄ τάξη

«Οι Ηπειρώτες Ευεργέτες στην περίοδο της Επανάστασης»

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από το 1821, οι μαθητές της Ε΄ τάξης θα υλοποιήσουν διδακτική παρέμβαση με στόχο να γνωρίσουν τη ζωή των Ηπειρωτών Ευεργετών και την προσφορά τους στον αγώνα της Ελληνικής Επανάστασης. Στους μαθητές θα παρουσιαστούν  τα βασικότερα γεγονότα  των πρώτων χρόνων της Επανάστασης (1821 – 1827) με την αξιοποίηση μαθησιακών αντικειμένων και ψηφιακών χρονογραμμών. Σκοπός είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τους βασικότερους Αγωνιστές της Επανάστασης, αλλά και Λόγιους της εποχής της Τουρκοκρατίας. Θα αξιοποιηθούν λογισμικά οπτικοποίησης της Γης, ώστε οι μαθητές να «επισκεφθούν» κάποια ιστορικά κτήρια και ιδρύματα  ανά την Ελλάδα που πήραν το όνομά τους ή ιδρύθηκαν από Ηπειρώτες Ευεργέτες και συλλέγοντας πληροφορίες γι’ αυτούς από ηλεκτρονικές πηγές (π.χ. history.arsakeio.gr) αλλά και έντυπη βιβλιογραφία, θα προβούν στη δημιουργία τρισδιάστατου εικονικού μουσείου που θα αποτελέσει την τελική παρουσίαση των δραστηριοτήτων τους.

 



Στ΄ τάξη

«Μέσα από τα μάτια των περιηγητών»

Οι μαθητές της Στ΄ τάξης θα ταξιδέψουν στα Προεπαναστατικά και Επαναστατικά Χρόνια ακολουθώντας τα βήματα των περιηγητών της εποχής. Πιο συγκεκριμένα, θα γνωρίσουν πτυχές της ζωής των Ελλήνων, όπως την καθημερινή ζωή, τα ήθη και τα έθιμα καθώς και την κοινωνική κατάσταση της εποχής μέσα από αυθεντικά περιηγητικά κείμενα, τα οποία θα κληθούν να επεξεργαστούν, να συζητήσουν με τους συμμαθητές τους και ύστερα να δημιουργήσουν τη δική τους διαδικτυακή ηχογράφηση παρουσιάζοντας τα συμπεράσματά τους. Με οδηγό έναν χάρτη της Ευρώπης, καθώς και περιηγητικά κείμενα, θα ανακαλύψουν τις πορείες των περιηγητών, θα εξετάσουν τα ταξίδια εκείνης της εποχής και θα καταγράψουν τις παραμέτρους τους (μέσα μετακίνησης, οδικό δίκτυο, καταλύματα, κίνδυνοι). Θα έρθουν σε επαφή με τοπία, μέσα από εικόνες και χαρακτικά της εποχής, κι έτσι θα εντοπίσουν τις αλλαγές που υπέστησαν στο πέρασμα των χρόνων και θα εκφραστούν καλλιτεχνικά, αφού θα φιλοτεχνήσουν τα δικά τους έργα τέχνης. Τέλος, θα συμμετάσχουν στην εκπαιδευτική δράση Τοπικής Ιστορίας «Πώς θυμόμαστε την Επανάσταση του 1821;», η οποία αποτελεί μέρος του Ερευνητικού Προγράμματος «Η Ελληνική Επανάσταση του 1821: Ψηφιακό Αρχείο» τού Κέντρου Έρευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (ΚΕΑΕ), στην οποία θα καταθέσουν τοπικά τεκμήρια, που θα ανακαλύψουν κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.